Κυριακή 3 Οκτωβρίου 2010

Σκέψεις - Προτάσεις για τους Προγραμματικούς Άξονες της ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ ΕΥΡΙΠΟΥ

Προοίμιο

Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΕΥΡΙΠΟΥ μέσα από την παρουσίαση του παρόντος προγραμματικού πλαισίου, δεν έρχεται να δώσει οριστικές και απόλυτες απαντήσεις στα μεγάλα αναπτυξιακά, οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα του νέου Δήμου. Περισσότερο πρέπει να θεωρηθεί ως ένας προβληματισμός που κατατίθεται στους πολίτες για συζήτηση και διάλογο. Άλλωστε τα προβλήματα και οι λύσεις τους έχουν ένα δυναμικό και εξελικτικό χαρακτήρα στην διάρκεια του χρόνου, αλλά και τοπικό χαρακτήρα. Άρα λοιπόν κατ’αρχήν διακηρύσσουμε ότι δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές και λύσεις για κάθε πρόβλημα της περιοχής μας, τις οποίες μπορούμε να περιγράψουμε σε ένα απλό κείμενο, έστω και αν αυτό το ονομάζουμε συμβολικά, πρόγραμμα. Για όλα τα μεγάλα προβλήματα της περιοχής μας χρειάζονται συγκεκριμένες επιστημονικές έρευνες και μελέτες σε συνδυασμό με μια συνεχή και διαρκή διαβούλευση με την κοινωνία των πολιτών. Περισσότερο λοιπόν θα προσπαθήσουμε να περιγράψουμε μια εικόνα των προβλημάτων του Δήμου μας και να σκιαγραφήσουμε κάποιες σκέψεις για την αντιμετώπισή τους, στα πλαίσια των αρχών της αειφορίας και της βιωσιμότητας και μιας πιο ανθρώπινης κοινωνίας.

Πολιτικό και Κοινωνικό Πλαίσιο

Σε συνθήκες μιας μεγάλης κοινωνικής και πολιτικής κρίσης και με το δυσβάστακτο πλαίσιο που καθορίζει το περιβόητη μνημόνιο, γίνονται οι εκλογές του Νοεμβρίου στην αυτοδιοίκηση. Πέρα από τις επιπτώσεις σε εργασιακά και κοινωνικά δικαιώματα, θα έχουμε και συγκεκριμένες δυσμενείς εξελίξεις στα θέματα που καλείται να διαχειριστεί η νέα τοπική αυτοδιοίκηση σε τομείς της παιδείας, της υγείας, του περιβάλλοντος και σε μια σειρά άλλους κοινωνικούς τομείς, χωρίς όμως απόλυτα ξεκαθαρισμένες αρμοδιότητες και οικονομικούς πόρους. Το νέο θεσμικό πλαίσιο του ΄ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ’ παρότι καθιερώνει το 2ο βαθμό αυτοδιοίκησης σε επίπεδο περιφέρειας, ένα αίτημα χρόνων του αυτοδιοικητικού κινήματος, δεν δημιουργεί ουσιαστικές προϋποθέσεις για μια αυτοδιοίκηση που θα υπηρετεί την βούληση της κοινωνίας των πολιτών. Ενδεικτικό παράδειγμα είναι το πλειοψηφικό σύστημα που θεσμοθετείται για την εκλογή των δημοτικών και περιφερειακών συμβουλίων (αντί της απλής αναλογικής) και στην αλλοίωση πολλές φορές της λαϊκής ετυμηγορίας, όταν θα υπάρχουν περιπτώσεις σε δημοτικές κοινότητες, πλειοψηφίες να μετατρέπονται σε μειοψηφίες.

Όλοι μας αισθανόμαστε την χρεοκοπία ενός γερασμένου, διεφθαρμένου και ανίκανου κομματικού πελατειακού συστήματος να αποτελεί την τροχοπέδη για την κοινωνική αναγέννηση και πρόοδο του τόπου μας.

Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΕΥΡΙΠΟΥ δεν αποτελεί μια ευκαιριακή εκλογική συμμαχία για την διεκδίκηση του Δήμου, αλλά μια συνάντηση ενεργών πολιτών με παρόν και κυρίως με μέλλον και ασφαλώς συνέχεια και μετά τις εκλογές. Αποτελεί τον συνδετικό κρίκο με τα κινήματα πολιτών και τους κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς φορείς της περιοχής.

Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΕΥΡΙΠΟΥ μπορεί κάτω από ορισμένες προϋποθέσεις να αποτελέσει την εναλλακτική πρόταση για τις τοπικές κοινωνίες, στα σημερινά αδιέξοδα που έχουν οδηγήσει τον τόπο μας τα τοπικά συστήματα εξουσίας και στην αυτοδιοίκηση, τα οποία για το μόνο που ενδιαφέρθηκαν στο παρελθόν είναι η εξυπηρέτηση μικρών και μεγάλων συμφερόντων. Οι πολίτες πρέπει να πάρουν την υπόθεση της αυτοδιοίκησης στα χέρια τους. Οι τοπικές κοινωνίες πρέπει να αποφασίζουν τι πόλεις θέλουμε και όχι τα οργανωμένα οικονομικά συμφέροντα. Η ΠΟΛΙΤΕΙΑ ΕΥΡΙΠΟΥ μπορεί με την ενεργή συμμετοχή όλων μας να αποτελέσει το μέσον για μια πραγματική αυτοδιοίκηση των πολιτών.

Νέος Δήμος Χαλκιδέων

Ο νέος Δήμος Χαλκιδέων αποτελείται από τους πέντε πρώην ΟΤΑ (Χαλκίδας, Ν.Αρτάκης, Ληλαντίων, Αυλίδας, Ανθηδώνας) σε έκταση (416,66 Km2) και είναι ο μεγαλύτερος νέος Δήμος της Εύβοιας σε πληθυσμό (92.809 κατοίκους, σύμφωνα με την απογραφή του 2001). Βασικά είναι μια περιοχή με σημαντική βιοτεχνική και βιομηχανική δραστηριότητα, η οποία όμως αναπτύχθηκε άναρχα, χωρίς χαρακτηρισμένες βιοτεχνικές και βιομηχανικές ζώνες, χωρίς υποδομές, με έντονα περιβαλλοντικά προβλήματα. Στην περιφέρεια του νέου Δήμου έχουμε σημαντικές ζώνες αγροτικής παραγωγής όπως του Λήλαντα, της Αυλίδας και της Ανθηδώνας και στην κοντινή μας γειτονιά έχουμε έντονα σημάδια ερημοποίησης και κατάρρευσης (περιοχή Πισσώνα, Μεσσαπία), τα οποία όμως στο άμεσο μέλλον προβλέπονται να επεκταθούν στην ευρύτερη περιοχή της Κεντρικής Εύβοιας. Στοιχεία μιας τουριστικής ζώνης έχουμε στην Αυλίδα και στην Ανθηδώνα, αλλά με έντονα τα προβλήματα του περιβάλλοντος, της ποιότητας του νερού και της θαλάσσιας ρύπανσης, από τις χημικές βιομηχανίες, τα Ναυπηγεία και το τσιμεντάδικο στην περιοχή ‘Βαθύ’.

Ενδεικτικά αναφερόμαστε σε ορισμένα ερωτήματα που καλείται να απαντήσει ένας νέος χωροταξικός σχεδιασμός της περιοχής της Χαλκίδας από τη νέα τοπική αυτοδιοίκηση με αναφορά στην κοινωνία των πολιτών :

• Χρειαζόμαστε μια νέα νομαρχιακή ζεύξη στην Εύβοια, που και πως ;

• Χρειαζόμαστε σιδηρόδρομο στην Εύβοια και που ;

• Ποια είναι τα κύρια κυκλοφοριακά φορτία και πως αντιμετωπίζεται το ασφυκτικό κυκλοφοριακό πρόβλημα της Χαλκίδας και των άλλων πόλεων ;

• Το λιμάνι της Χαλκίδας που και πως πρέπει να μεταφερθεί ; Το ‘Μικρό Βαθύ’ είναι το καταλληλότερο μέρος ή πρέπει να αναζητήσουμε άλλη λύση ;

• Που πρέπει να τοποθετηθούν οι υπάρχουσες και οι νέες βιομηχανικές μονάδες που αναπτύσσονται στην περιοχή της Νέας Αρτάκης χωρίς σχέδιο και υποδομές ;

• Ποια είναι η επιβάρυνση στους κατοίκους του νέου Δήμου η λειτουργία των χημικών βιομηχανιών, των Ναυπηγείων και του Τσιμεντάδικου στο ‘Μικρό Βαθύ’ ; Μήπως ο νέος Δήμος χρειάζεται να καθορίσει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα απομάκρυνσης τους από το ‘Μικρό Βαθύ’, λόγω της μεγάλης περιβαλλοντικής επιβάρυνσης της περιοχής και της άμεσης γειτνίασης με κατοικημένη ζώνη ;

• Τι περιθώρια εναλλακτικής αγροτικής και τουριστικής ανάπτυξης έχουν οι περιοχές της Νέας Αρτάκης, της Ανθηδώνας, της Αυλίδας αλλά και η Νέα Λάμψακος και το Λευκαντί, αφού βέβαια διακοπεί οριστικά και αμετάκλητα η ρύπανση της γης, των νερών και της θάλασσας ;



Και πολλά άλλα ερωτήματα που η απάντησή τους προδιαγράφει τι σχεδιασμό κάνουμε για το μέλλον. Σε τελευταία ανάλυση ο χωροταξικός σχεδιασμός είναι ένας χάρτης, ένα συμβόλαιο που δηλώνουμε τι Χαλκίδα θέλουμε και πως θέλουμε να ζήσουμε εμείς και κυρίως τα παιδιά μας.

Μια τέτοια όμως οργανωμένη συζήτηση δεν έγινε ποτέ στον τόπο μας. Το θέμα έχει ανοίξει από την μεταπολίτευση, όμως από τότε καμιά ουσιαστική και συστηματική συζήτηση δεν έγινε. Όσες φορές ανοίχτηκε ένας τέτοιος διάλογος ήταν περιορισμένος και πρόχειρος χωρίς συνέχεια, στα πλαίσια κάποιων συσκέψεων, με απούσα την κοινωνία των πολιτών. Οι πολιτικές της κεντρικής εξουσίας που ασκήθηκαν διαχρονικά στην Χαλκίδα και στην Εύβοια, είχαν αποθέσει ουσιαστικά το μέλλον της στον αυτοματισμό της αγοράς. Το τοπικό σύστημα εξουσίας που έχει εγκαθιδρυθεί στο νομό από την μεταπολίτευση, εξυπηρετώντας κυρίως κάποια μικρά και μεγάλα συμφέροντα, πέρα από το χρώμα της εκάστοτε κεντρικής εξουσίας, είχε ως αποκλειστικό του μέλημα τον καταμερισμό της λείας, δηλαδή των οικονομικών πόρων της περιοχής μας και του νομού, αδιαφορώντας για θέματα όπως χωροταξία, υποδομές, περιβάλλον και άλλες άγνωστες για το ίδιο έννοιες.

Κάποιες σκέψεις για προβληματισμό και συζήτηση ανοικτές για περαιτέρω επεξεργασία από την κοινωνία των πολιτών θα μπορούσαν να ήταν οι εξής :

• Η ύπαρξη πλουραλιστικών μορφών οικονομικής δραστηριότητας στο νέο Δήμο αποτελεί το συγκριτικό της πλεονέκτημα. Μέσα από συγκεκριμένες δράσεις μπορούν να ενθαρρυνθούν οι κάτοικοι της υπαίθρου ώστε, οι πεδιάδες της Μεσσαπίας, του Ληλάντιου και οι μικρότερες της Ανθηδώνας και της Αρτάκης και οι υπόλοιπες αγροτικές εκτάσεις της περιοχής μας, με τους μικρούς κλήρους, μπορούν να αποτελέσουν υποδείγματα μιας ήπιας αγροτικής ανάπτυξης για την αυτοσυντήρηση των νοικοκυριών, αλλά και την τροφοδότηση της τοπικής αγοράς με αγροτικά προϊόντα. Με την προϋπόθεση βέβαια της διακοπής της ρύπανσης που υφίσταται ιδιαίτερα η γη και τα νερά της Κεντρικής Εύβοιας από τις ανεξέλεγκτες μεταλλευτικές δραστηριότητες της ΛΑΡΚΟ και των άλλων βιομηχανιών της περιοχής. Στην κατεύθυνση αυτή θα πρέπει να ενθαρρυνθούν με κάθε μέσο η βιολογική και η οικολογική γεωργία, με συγκεκριμένη βοήθεια και ενημέρωση προς τους αγρότες που ακολουθούν την συμβατική γεωργία για μείωση έως μηδενισμό της χρήσης των λιπασμάτων και φυτοφαρμάκων αλλά και για μια ορθολογική χρήση των υδάτινων πόρων. Ιδιαίτερα χρειάζεται να ενθαρρυνθούν οι νέοι αγρότες με μικρούς κλήρους που καλλιεργούν κηπευτικά στις αγροτικές εκτάσεις γύρω από τον βασικό αστικό ιστό της πόλης, τους αμπελώνες και τους ελαιώνες της Αυλίδας της Ανθηδώνας και του Ληλάντιου. Να ενθαρρύνουμε δηλαδή μια γεωργία συμβατή με τις εδαφοκλιματολογικές συνθήκες του τόπου μας, η οποία θα μπορεί να έχει συνέχεια με μεταποίηση και τυποποίηση των παραγόμενων προϊόντων, με συνεχή ροή προς τις βιολογικές καλλιέργειες με στόχο την ποιοτική βελτίωση της φυτικής παραγωγής και την βιωσιμότητα και αειφορία του περιβάλλοντος.

Για την λειτουργία του δευτερογενή τομέα της οικονομίας, χρειάζονται μέτρα χωροθέτησης της βιομηχανικής και βιοτεχνικής δραστηριότητας σε περιοχές με ολοκληρωμένες υποδομές (Χαλκίδα), με ενίσχυση της μικρής βιοτεχνικής παραγωγής με έμφαση στην καινοτομία, στην τυποποίηση των τοπικών αγροτικών προϊόντων και με ενσωματωμένη την περιβαλλοντική διάσταση στον πυρήνα των ασκούμενων πολιτικών.

Οι υπάρχουσες βιομηχανικές επιχειρήσεις ιδιαίτερα όσες είναι στον αστικό ιστό του νέου δήμου (Τσιμεντάδικο, χημικές βιομηχανίες, Ναυπηγεία κ.ά.) σε μια προοπτική δεκαετίας πρέπει να μελετηθεί η μετεγκατάστασή τους στα πλαίσια ενός νέου χωροταξικού σχεδιασμού της ευρύτερης περιοχής, με δημιουργία ΒΙΟΠΑ και ΒΙΠΕ με τις κατάλληλες υποδομές. Βασική αρχή πρέπει να είναι η καθολική απαγόρευση δημιουργίας βιομηχανιών ή βιοτεχνιών σε παραλίες, δασικές εκτάσεις, αρχαιολογικούς χώρους, οικιστικές ζώνες και άλλες ευαίσθητες περιοχές που αλλοιώνουν το ιστορικό και φυσικό τοπίο της πόλης. Άμεσα χρειάζονται μέτρα για την διακοπή της ρύπανσης που δημιουργούν οι υπάρχουσες βιομηχανίες εφαρμόζοντας τη σχετική νομοθεσία για ορθολογική διαχείριση των αποβλήτων τους. Ο νέος Δήμος δεν μπορεί να αδιαφορεί ισχυριζόμενος αναρμοδιότητα, όταν κάποιες βιομηχανίες ρυπαίνουν τα νερά, τη γη και τον Ευβοϊκό Κόλπο με τα απόβλητά τους.

• Οι δύο βασικοί οδικοί άξονες του Νομού χρειάζεται να επανασχεδιαστούν και να υλοποιηθούν σε νέα βάση και με ήπιες παρεμβάσεις, παρακάμπτοντας όλες τις ενδιάμεσες πόλεις και σε συνδυασμό με την νέα νομαρχιακή ζεύξη στο στενό του Μπουρτζίου (υποθαλάσσια), να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις οικονομικής, κοινωνικής και πολιτισμικής ενοποίησης του νομού και ανάδειξης του λιμανιού της Κύμης ως μιας πραγματικής πύλης της ηπειρωτικής χώρας όχι μόνο προς τα νησιά του Αιγαίου, αλλά και προς την Ανατολή και τις χώρες του Εύξεινου Πόντου.

• Η ανακύκλωση χρειάζεται να ολοκληρωθεί σε όλες τις περιφέρειες με οργανωμένο και συστηματικό τρόπο και κυρίως με την ουσιαστική συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών. Χρειάζονται ριζικά μέτρα για επέκταση της ανακύκλωσης σε όλες τις κατηγορίες των απορριμμάτων με αναδιοργάνωση των υπαρχουσών δημοτικών υπηρεσιών. Οι προτάσεις που ακούγονται για 2ο ΧΥΤΑ δεν αποτελούν λύση. Ούτε οι νέες φημολογούμενες μονάδες καύσης και ενεργειακής αξιοποίησης των απορριμμάτων, από κάποιους σωτήρες, που μυρίστηκαν τρελά κέρδη από την καύση των σκουπιδιών. Η υλοποίηση παρόμοιων σχεδίων αποτελούν την ταφόπλακα της ανακύκλωσης, πέρα από τα μεγάλα προβλήματα που θα δημιουργήσουν στο περιβάλλον. Η λύση είναι μία. Μείωση όσο γίνεται περισσότερο της παραγωγής απορριμμάτων με συνεχή ενημέρωση των πολιτών και ιδιαίτερα των νέων γενιών μέσα από τα σχολεία και με ολοκληρωμένη ανακύκλωση στην πηγή και κομποστοποίηση στην συνέχεια σε οργανωμένο ΧΥΤΥ.

• Ο Ευβοϊκός Κόλπος χρειάζεται να προστατευθεί με επείγοντα και άμεσα μέτρα απόλυτης απαγόρευσης της απόθεσης της βιομηχανικής σκουριάς από το εργοστάσιο της ΛΑΡΚΟ στην Λάρυμνα, αλλά και από τις υπόλοιπες βιομηχανίες που τον ρυπαίνουν (ΔΕΗ και ΑΓΕΤ, χημικές βιομηχανίες και Ναυπηγεία της Αυλίδας κ.ά.). Γενικότερα το θέμα της εξορρυκτικής δραστηριότητας της ΛΑΡΚΟ και της σχεδιαζόμενης επέκτασής της προς την Κύμη, χρειάζεται να επανεξεταστεί σε νέα βάση, μετά τη μη αναστρέψιμη περιβαλλοντική καταστροφή που έχει δημιουργήσει στην περιοχή της Μεσσαπίας.

• Η ευρύτερη περιοχή της Χαλκίδας από Ψαχνά έως Ερέτρια ενοποιείται οικιστικά και χωροταξικά. Προβλήματα όπως, η έλλειψη καθαρού και υγιεινού νερού, τα περιορισμένα και προβληματικά συστήματα αποχέτευσης και οι ανύπαρκτοι ή ελλειμματικοί βιολογικοί καθαρισμοί, η μη ανακύκλωση των σκουπιδιών και η λειτουργία πολλών παράνομων χωματερών, το κυκλοφοριακό και το συγκοινωνιακό, η έλλειψη ελεύθερων χώρων, το ελάχιστο πράσινο, η ρύπανση της γης των ποταμών και του Ευβοϊκού Κόλπου από την ανεξέλεγκτη εξορρυκτική δραστηριότητα της ΛΑΡΚΟ, αλλά και των κτηνοτροφικών και πτηνοτροφικών μονάδων του Πισσώνα, η έλλειψη καθαρού αέρα και άλλα προβλήματα ποιότητας ζωής, θα είναι από τα πιεστικότερα για τα επόμενα χρόνια για τους κατοίκους της Κεντρικής Εύβοιας. Χρειάζονται άμεσα μέτρα για την αντιμετώπιση του μεγάλου ελλείμματος βασικών υποδομών στο νέο Δήμο. Οι βιολογικοί καθαρισμοί και επεξεργασίας των αστικών αποβλήτων (ΒΙΟΚΑ) χρειάζεται να ολοκληρωθούν και να αποκτήσουν μια ενιαία διαχείριση. Απαιτείται ολοκληρωμένη διαχείριση των υδάτινων πόρων από έναν ενιαίο σύνδεσμο των ΟΤΑ της Κεντρικής Εύβοιας, με αντιμετώπιση της ρύπανσης του υδροφόρου ορίζοντα και της διασφάλισης στο μέλλον καθαρού και υγιεινού νερού για όλους τους κατοίκους. Με την ίδια αντίληψη ενός ενιαίου οικιστικά και χωροταξικά χώρου, χρειάζεται να δούμε θέματα όπως η σύνδεση των πόλεων του νέου δήμου, την δενδροφύτευση των λόφων γύρω από την Χαλκίδα και των άλλων πόλεων, τις παρακάμψεις της Ν.Αρτάκης και του Βασιλικού, τις πεζοδρομήσεις των εμπορικών κέντρων του νέου δήμου, την διασφάλιση και δημιουργία νέων ελεύθερων χώρων και πλατειών, την ενίσχυση της πεζοδρόμησης και του περιπάτου, την δημιουργία ποδηλατοδρόμων και ενίσχυση της χρήσης του ποδηλάτου, την δημιουργία υποδομών για τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες του πληθυσμού, τη φωτεινή σηματοδότηση όλων των αστικών και περιαστικών κόμβων και σε ορισμένες περιοχές την μελέτη δημιουργίας και ανισόπεδων κόμβων. Ειδικότερα ο νέος δήμος πρέπει να απαιτήσει την κατεδάφιση του νέου κτιρίου του ΚΤΕΛ στον κρίσιμο από πολλές απόψεις κόμβο του Αγίου Στεφάνου, εφόσον αποτελεί μια αυθαίρετη κατασκευή, χωρίς ουσιαστικά οικοδομική άδεια. Την αξιοποίηση των εκτάσεων των πρώην στρατιωτικών εγκαταστάσεων ως χώρους πρασίνου και την αποτροπή οικοπεδοποίησης τους.

Συμπερασματικά απαιτούνται ολοκληρωμένοι σχεδιασμοί χωροθέτησης των διαφόρων δραστηριοτήτων στην ευρύτερη περιοχή της Χαλκίδας, με μακροπρόθεσμο ορίζοντα, γιατί σε λίγα χρόνια τα προβλήματα που θα ανακύψουν θα είναι τεράστια και οι λύσεις τους πολύ δυσκολότερες.

• Όσον αφορά την επέκταση του Σχεδίου Πόλεως χρειάζεται να μελετηθεί με προσοχή που και πως, ώστε να διασφαλίζονται ανθρώπινες συνθήκες ζωής, διασφάλιση των υποδομών, των ελεύθερων χώρων, των χώρων πρασίνου, εφαρμογής της βιοκλιματικής των πόλεων και προπαντός σε συνδυασμό με την εφαρμογή δασολογίου και κτηματολογίου που θα ορίζονται με σαφήνεια οι χρήσεις γης.

• Όσον αγορά το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Χαλκίδας και των άλλων πόλεων, χρειάζεται να μελετηθεί από το νέο Δήμο, η δημιουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος αστικής συγκοινωνίας που θα συνδέει την Χαλκίδα με όλες τις συνοικίες της και με όλες τις άλλες πόλεις, με μικρά λεωφορεία και τακτικά δρομολόγια, ώστε να λειτουργούν ως αντικίνητρα στην χρήση του αυτοκινήτου εντός του Δήμου. Ενθάρρυνση της χρήσης του ποδηλάτου και της πεζής μετακίνησης με την δημιουργία των κατάλληλων υποδομών πεζοδρόμησης και ποδηλατοδρόμησης.

• Όσον αφορά την εξοικονόμηση ενέργειας να μελετηθεί η δυνατότητα ενεργειακής αναβάθμισης των δημοτικών κτιρίων με τις κατάλληλες παρεμβάσεις και την εγκατάσταση σ’αυτά μικρών φωτοβολταϊκών συστημάτων με στόχο την κάλυψη των ενεργειακών αναγκών του Δήμου. Επίσης χρειάζεται σε συνεργασία με κάποιο πανεπιστημιακό φορέα να μελετηθεί η δυνατότητα ενεργειακής αξιοποίησης των παλιρροιακών ρευμάτων του Ευρίπου. Σε συνεργασία με την ΔΕΗ να εκπονηθεί πρόγραμμα υπογειοποίησης όλων των γραμμών υψηλής τάσης αλλά και όσων γραμμών διαπερνούν τα εμπορικά κέντρα των πόλεων.

• Χρειάζεται να επανεξετασθεί το θέμα του σιδηροδρόμου. Γιατί σε ένα τόσο μεγάλο νομό έχει αποκλεισθεί ο σιδηρόδρομος ; Και αναρωτιόμαστε γιατί δεν προβλέφθηκε η δημιουργία νέας και μάλιστα διπλής γραμμής στο ενδιάμεσο του νέου οδικού άξονα Σχηματάρι – Χαλκίδα ; Και γιατί να μην προβλεφθεί στην νέα νομαρχιακή ζεύξη (υποθαλάσσια), η διέλευση του σιδηρόδρομου μέσα στο Νομό της Εύβοιας και η δημιουργία σιδηροδρομικού δικτύου μαζί με τους οδικούς άξονες του νομού ;

• Τα δάση της Δίρφεως και της Σέτας που αποτελούν ένα μεγάλο φίλτρο παραγωγής οξυγόνου και δροσιάς για όλο το πολεοδομικό συγκρότημα της Κεντρικής Εύβοιας, πρέπει να τα προστατέψουμε ως κόρη οφθαλμού από κάθε καταπατητή ή εμπρηστή ή ακόμη και από τις εξορυκτικές μεταλλευτικές δραστηριότητες αλλά και από τις ΑΠΕ. Αποτελούν ένα εθνικό κεφάλαιο και δεν έχουμε κανένα περιθώριο να το σπαταλήσουμε.

• Οι υπηρεσίες του νέου Δήμου χρειάζεται να αναδιοργανωθούν και να στελεχωθούν από στελέχη με γνώσεις και δεξιότητες, με αξιοκρατία αλλά και με αξιολόγηση από την κοινωνία, αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες και να παρέχονται όσο γίνεται πιο κοντά στους πολίτες. Ιδιαίτερη έμφαση χρειάζεται να δοθεί στις σχολικές μονάδες και οι άλλες μονάδες κοινωνικών υπηρεσιών και αλληλεγγύης προς τους κοινωνικά αδύνατους συμπολίτες μας που θα είναι στην ευθύνη του Δήμου, όσον αφορά τις υποδομές τους, την συντήρησή τους και την εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία τους όσον αφορά τις ολοκληρωμένες υπηρεσίες προς τους πολίτες.

• Ο τουρισμός στην περιοχή του νέου Δήμου είναι κυρίως εσωτερικός με μικρές μονάδες φιλοξενίας, σε σημαντικό βαθμό ανοργάνωτες. Χρειάζονται πολιτικές που θα ενισχύουν και θα εκπαιδεύουν τους ανθρώπους που συντηρούν αυτές τις πολλές και μικρές μονάδες φιλοξενίας με έμφαση στην ποιότητα των υπηρεσιών και την αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων της περιοχής (αγροτουρισμός, ορεινός τουρισμός, αρχαιολογικός τουρισμός κ.ά.)

• Η ανάδειξη της αρχαίας πολιτιστικής μας κληρονομιάς σε πόλεις όπως η Αυλίδα, η Ανθηδώνα κ.ά. αποτελεί μια από τις προτεραιότητες της αυτοδιοίκησης, όχι απλά ως μια συμβολή στις εναλλακτικές και ήπιες μορφές ανάπτυξης οικονομικής δραστηριότητας στις ξεχασμένες αυτές περιοχές από την κεντρική εξουσία, αλλά και από την αυτοδιοίκηση, αλλά και ως συμβολικά στοιχεία μιας νέας προσπάθειας προσέγγισης της κοινωνίας μας και ιδιαίτερα της νέας γενιάς με τις ρίζες του πολιτισμού μας, χωρίς ασφαλώς εθνικιστικές αγκυλώσεις και προγονοληψίες. Ειδικότερα χρειάζεται ειδική υπηρεσία του Δήμου να καταγράψει τα ιστορικά κτίρια των πόλεων με αρχιτεκτονική αξία, με στόχο την διατήρηση, αναστήλωση και ανάπλαση τους. Στις προτεραιότητες του νέου Δήμου πρέπει να είναι η Αρέθουσα, ο Δημόκριτος, τα βιομηχανικά κτίρια της Χαλκίδας (Δάριγκ, Γεωργιάδη, κ.ά.), ο σταθμός του ΟΣΕ, η δημοτική αγορά, η Σχολή Πεζικού και άλλοι χώροι και κτίρια που πρέπει να απασχολήσουν ξεχωριστά τη νέα δημοτική αρχή με στόχο την αξιοποίησή τους προς όφελος των τοπικών κοινωνιών και των πολιτών.



Χαλκίδα 1-10-2010


Η επιτροπή προγράμματος της ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ ΕΥΡΙΠΟΥ
Υποψήφιος Δήμαρχος Χαλκίδας Γιώργος Φραντζής